Un projecte al servei de les persones i del medi ambient

Memòria d'activitats 2020

Principals indicadors

Total de persones
que treballen a Femarec
287

Persones treballadores de Femarec amb discapacitat
145

Persones ateses en totes les accions de l’entitat
6.461

Persones ateses en situació de vulnerabilitat
1.709

Total d’insercions assolides
247*

Fletxa_manual

*Cal destacar aquesta important dada d’inserció assolida en el 2020, situant-la en el context d’un any en què gairebé totes les empreses han hagut d’aturar totalment o parcial la seva producció i on en molts casos, fins i tot han acabat tancant.

COVID_4

2020

l'any de la COVID

Un gran esforç d'innovació per fer front a la COVID19

L’activitat de Femarec no s’ha aturat del tot en cap moment de l’any. Des de l’inici de la pandèmia i durant els mesos de confinament, la nostra oferta de serveis i de producció s’ha vist afectada de manera important pel tancament generalitzat de l’activitat econòmica que ha viscut la societat. Aquest fet ha suposat com a conseqüència uns resultats sensiblement més baixos que en anys anteriors.

A Femarec però, el més important són les persones. Per això s’ha fet un gran esforç per mantenir i protegir tots els llocs de treball i no fer tampoc cap ERTO i en transformar en un temps rècord llocs de treball presencials en teletreball i implementar la digitalització de la formació i l’atenció social per tal de seguir prestant els nostres serveis amb totes les garanties de salut i de seguretat.

Un esforç de transformació i innovació que ha donat els seus fruits i que contribuirà de manera decisiva per encarar amb més garanties d’èxit els propers anys.

A l’inici de cada apartat d’aquesta memòria indiquem en un requadre com ha afectat la pandèmia a cada departament en particular i quins passos s’han seguit per tal de fer-hi front.

Activitat per temes:

.

Més de 3.000 tones de residus gestionats

CET

Centre Especial
de Treball

El CET (Centre Especial de Treball) és un centre productiu de béns i serveis dirigit a afavorir la integració laboral de persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorn mental. A més, aquest personal compta amb un seguit de serveis socials complementaris a l’activitat laboral.

Centre Especial de Treball registrat amb el codi T-00071.

Llegeix més →

Equip humà del CET
(181 persones):

137 persones amb discapacitat i especials dificultats (75,7%)

44 persones sense discapacitat (24.3%)

Serveis amb Certificació de Qualitat

icona_ISO_qualitat
icona_ISO_MedAmb
icona_ISO_destrucconfidencial_2
COVID_4

2020

l'any de la COVID

No ens aturem

L’activitat productiva del CET ha sofert de manera especial la pandèmia. L’aturada general ha reduit seriosament la producció, encara que el Servei de Gestió de Residus, com a serveis essencial que és, va haver de seguir operant malgrat el confinament general. D’altres, com el de Reparació de Cafeteres i Màquines Vending han vist reduïda la seva activitat a mínims ja que són aparells que s’utilitzen majoritariament en fires i congressos comercials, activitats totalment aturades en el 2020.

Però la gran preocupació ha estat assgurar la seguretat i la salut de les persones que treballen en el CET i amb aquesta fi es van haver de crear en un temps rècord, nous i rigorosos protocols de seguretat i equipar tot l’equip humà amb els EPIS indispensables malgrat les extraordinàries mancances i dificultats que es van viure per aconseguir-ne.

Producció dels principals serveis del CET en el 2020

icona_serveis_GR
2.277 tones gestionades
13.766 serveis realitzats
1.246 centres atesos
85 tipus de residus tractats
icona_serveis_DestruccioConfidencial
1.017 tones gestionades
467 clients atesos
20 tipus de residus tractats
icona_serveis_quadresElectrics
7.237 quadres elèctrics fabricats
icona_serveis_MatOficina
765.215 articles servits
icona_serveis_Canastretes
363 canastretes i bouquets produïts
icona_serveis_vestuariLaboral
3.700 peces servides
CET_logos_2020

Abast Systems
Angelini Beauty S.A.
Bankia
Barcelona Guide Bureau, S.L.
Chiesi
Clifford Chance, S.L.P.
Codi Servi
Comercial Gallo
Cuatrecasas Abogados
Eba Vallcarca, S.L.P.
Edreams International Network, S.L.
El Corte Ingles
Fiatc
Fundacio Jesus Serra
Fundación Miguel Torres
Global Weight Solutions, S.L.U
José Antonio Cadarso
Kemira
Locteam, S.L.
Manantial De Salud, S.L.U.
Molimat Capitoli
Peroxidos Farmaceuticos
Prefabricados y Contratas
Productos Alimenticios Frescos
Productos Alimenticios Gallo S.L.
Propamsa
Retevisión I, S.A.U.
Rsm Spain Auditores S.L.P.
Sergi Ferrer Salat
Silgan Dispensing Systems
Teaming – Treballadors Grup Seguros Catalana Occidente
Thyssen
Tradia Telecom
Tuv Rheinland Ibérica Inspection, Certification & Testing, S.A.

..

6.324 participants
en accions de formació i orientació

DPCH

Desenvolupament Personal
i del Capital Humà

Des de l’inici de la seva trajectòria l’any 1991, Femarec ofereix a diferents col·lectius amb especials dificultats d’inserció i/o en situació de vulnerabilitat social la possibilitat d’obtenir una formació professionalitzadora en un sector laboral concret.

Aplicant innovadores metodologies en l’àmbit de l’orientació i inserció sociolaboral i mitjançant una actuació individualitzada, es pretén anar més enllà de la capacitació tècnica, explorant així tots els aspectes relacionats amb les aptituds, les actituds, l’entorn, les necessitats i les aspiracions de cada persona.

Llegeix més →

curscatedral
COVID_4

2020

l'any de la COVID

Neix l'Espai Virtual

Els departaments de Formació i Orientació de Femarec passen, en un temps récord, a oferir tots els serveis de manera online.

Una de les consqüències de la COVID19 ha estat que durant uns mesos no vam poder oferir els serveis de formació i orientació de forma presencial. Aquest greu problema ens va dur a haver de crear en qüestió de dies una complexa plataforma de formació digital que ens permetés seguir oferint-los online.

Cal dir que ha estat un autèntic èxit, en tan sols 15 dies ja comptàvem amb 1.200 participants operant d’aquesta manera i que, a més a més, valoraven aquesta eina de manera molt positiva.  

EMFO Empresa i Formació

El Departament d’Empresa i Formació té per objectiu promoure el coneixement i les aptituds del capital humà i afavorir el treball de qualitat.

A través d’una metodologia innovadora, ofereix diverses modalitats de formació: formació presencial, mixta, online i outdoortraining.

Està format per un equip professional especialitzats en la gestió de formació i ofereix serveis de consultoria i implementació de plans de formació a les empreses i organismes públics de qualsevol sector productiu.

També imparteix accions d’orientació laboral i formació en el marc de les polítiques actives d’ocupació convocadas per organismes públics.

4.615

Professionals requalificades

197

Accions formatives

7.002

Hores
de formació

5

CCAA
de l’estat

32

Municipis
de Catalunya

Accions per àmbits d'actuació:

* Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya

  • 82 accions formatives
  • 2.080 alumnes
  • 170 Ofertes obertes
  • 29 Persones inserides
  • 1 acció formativa
  • Certificació de qualitat de Plataformes Elevadores
  • Posada en marxa la plataforma de formació on-line (Goggle Classroom i Moodle) (vinculat a reptes 2020)
  • Femarec entitat adjudicatària de:
    – Serveis de prospecció empresarial de l’Ajuntament d’Arenys de Munt
    – Implantatació model Atenció Centrada en la persona de l’institut municipal de serveis a les persones de Badalona
    – Servei de consultoria i gestió de la bonificació de barcelona serveis municipals.
  • Femarec entitat homologada com a proveïdors de formació de:
    – Corporació Catalana de Mitjans audiovisuals
    – Ferrocarrils Generals de Catalunya

FOAT Formació per a persones aturades

Cursos de formació tècnica, formació bàsica i de competències transversals per a persones preferentment en situació d’atur.

Habitualment, contemplen un període de pràctiques en empresa, on es realitza un seguiment personalitzat de l’alumnat.

Impulsem diversos plans de formació adaptats a les necessitats específiques de cada col·lectiu atès.

514

Persones ateses

132

Persones amb discapacitat

Accions per programes:

  • Per a persones a l’atur:
    31 accions
    15 especialitats diferents
    332 participants
  • Itineraris formatius amb certificat de professionalitat:
    12 accions
    7 especialitats diferents
    204 participants
  • Per a persones a l’atur amb certificat de discapacitat:
    11 accions
    5 especialitats diferents
    132 participants
  • 2 accions formatives
  • 40 alumnes
  • Persones amb dificultats d’inserció laboral i/o en situació de vulnerabilitat social
  • Persones que no cobren prestació per desocupació.
  • Persones amb baixa qualificació professional
  • Joves menors de 30 anys
  • Persones amb certificat de discapacitat

DISP Dispositius d’Inserció

Des d’aquest departament s’aborda d’una manera personalitzada la inserció laboral.

La persona participant, juntament amb la tècnica d’inserció referent, treballa les seves potencialitats i mancances a l’hora de cercar i/o mantenir un lloc de treball estable.

En paral·lel, es realitza una intensa tasca de prospecció empresarial.

Eixos de treball
– Aprenentatge significatiu
– Treball en xarxa
– Teoria ecològica dels sistemes
– Model competencial
– Perspectiva de gènere
– Pedagogia social comunitària
– Pedagogia de les TAC (Tecnologia de l’Aprenentatge i el Coneixement)
– Treball amb suport

1.195

Persones ateses

Accions per programes:

Programa de Mesures Actives d’Inserció per a persones destinatàries de la Renda Garantida de Ciutadania

  • 74 persones ateses

Serveis integrals d’orientació, acompanyament i suport a la inserció de persones amb discapacitat o trastorns de la salut mental

  • 76 persones amb discapacitat ateses

Servei de (re)habilitació psicosocial per a persones amb diagnòstic
de trastorn mental i/o trastorn de la personalitat sever

  • 25 persones amb trastorn mental ateses

Servei d’Integració Sociolaboral de persones amb discapacitat intel·lectual

  • 7 persones amb discapacitat ateses

Servei d’orientació dirigit a joves que estan o han estat sota tutela de la Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència

  • 9 persones ateses

Servei d’integració sociolaboral de dones víctimes de violència masclista

  • 15 dones joves ateses

Servei d’integració sociolaboral de col·lectius en situació de vulnerabilitat

  • 448 persones ateses
  • 233 persones formades

Servei d’orientació sociolaboral de col·lectius en situació de vulnerabilitat

  • 276 persones ateses

Inserció Laboral al Mercat Ordinari de persones amb discapacitat intel·lectual

  • 15 persones ateses

Servei d’integració sociolaboral de dones víctimes de violència masclista

  • 12 dones ateses
  • Persones amb discapacitat
  • Joves
  • Dones
  • Immigrants
  • Persones perceptores de la Renda Garantida de Ciutadania
  • Persones amb Trastornde Salut Mental
  • Persones en risc d’exclusió
* Projectes que allarguen la seva execució durant el 2021
DPCH_logos2020

Ajuntaments i altres entitats municipals de:
Agència de Desenvolupament del Ripollès
Aj de Calafell
Aj. d’Alcanar
Aj. de Badalona
Aj. de Badia del Vallès
Aj, de Balenyà
Aj. de Cambrils
Aj. de Castell-Platja d’Aro
Aj. de Castellar del Vallès
Aj. de Castellar del Vallès
Aj. de Castellbisbal
Aj. de Constantí
Aj. de Girona
Aj. de Llagostera
Aj. de Manlleu
Aj. de Masnou
Aj. de Mataró
Aj. de Montcada i Reixac
Aj. de Montgat
Aj. de Montornès del Vallès
Aj. de Olesa de Montserrat
Aj. de Palau Solità i Plegamans
Aj. de Palamós
Aj. de Pineda de Mar
Aj. de Polinyà
Aj. de Ripollet
Aj. de Roda de Berà
Aj. de Rubí
Aj. de Salt
Aj. de Sant Adrià del Besòs
Aj. de Sant Boi
Aj. de Sant Boi de Llobregat
Aj. de Sant Celoni
Aj. de Sant Feliu de Codines
Aj. de Sant Feliu de Guíxols
Aj. de Sant Hilari de Sacalm
Aj. de Sant Pere de Ribes
Aj. de Sant Vicenç dels Horts
Aj. de Sta. Perpètua i la Mogoda
Aj. de Torredembarra
Aj. de Tortosa
Aj. de Tremp
Aj. de Valls
Aj. de Vic
Aj. de Vidreres
Aj. de Vilanova del Vallès
Barcelona Activa
Consell Comarcal d’Osona
Consell Comarcal del Pla de l’Estany
Consell Comarcal del Vallès Occidental
Fundació el Maresme
IMPO – Aj. de Badalona
Mancomunitat de la Vall del Tenes

Principals empreses col·laboradores
Ad Masanes SA
Alcampo
Associacio Solidança
ATIRAM Hotels
Barcelona Serveis Municipals
Bauhaus
C&A Modas
Cambra de Barceliona
Caprabo SA
CCMA SA (TV3)
Cementiris de Barcelona
Centre Mater Misericordiae
Ciments Molins
Clece / Accent social
Comercial Riba Farre SA
Conforama
Consorci Sanitari del Garraf
Consorci Sanitari Parc Taulí
Corporació CLD
Corporación Fisiogestión
Distribució internacional d’alimentació (DIA)
DOMUSVI
Duet Sports Spa
Ercros SA
Eulen SA
Eurogerm Iberia
FCC Medio Ambiente
Ferrovial
Fotoempresas Photo Studio, SL
Fund. Cares
Fund. Sanitaria Hosp. de Mollet
Gam España Servicios de Maquinaria
Germanes Hospitalàries Sagrat Cor
Gestora Clubs DIR
Grup Andilana Htels i Restaurants
Grup Avebar Geriatrics
Hospital del Mar – Parc de Salut Mar
Hospital de Sant Celoni
IMSP Badalona
Inicia Facility Services SL
Klein Ibérica
Lacados, Barnizados y Aplicaciones en Madera SL
Luxury Hotels International
Manantial de la Salud
Mercabarna
Merkal Calzados
Mitsubishi Electrics
New Yorker
Parc d’Atraccions del Tibidabo
Royal Preston SL
Sacyr – Valoriza Facilityes
Selectiva Outsourcing
Servei Estació
Servifruit
SM, Sistemas Medioambientales, SL
Supermercats Consum
Televida
Unió d’Empresaris de la Construcció de Girona.
Urbacet

145 persones usuàries del CET
ateses per l'Equip d'Intervenció Social

EIS

Equip
d'intervenció social

Aquest dispositiu, composat per un equip multidisciplinari, té per objectiu aconseguir la màxima autonomia personal i professional de les persones amb discapacitat i especials dificultats del CET, i treballar per una òptima integració en el seu entorn social i cultural.

Llegeix més →

Tipus de discapacitat de les persones usuàries-treballadores del CET

Intel·lectual 65,5%
Paràlisi 6,2%
Sensorial 1,4%
Trastorn mental 26,9%
COVID_4

2020

l'any de la COVID

La prioritat, les persones

L’atenció a les persones vulnerables usuàries dels nostres serveis ha estat un dels motors que ha fet que ens mantinguéssim actives durant tota la pandèmia, amb un treball molt intens durant els mesos de confinament. Mentre els serveis socials i de salut estaven totalment desbordats, a Femarec hem seguit atenent-les a totes.

Durant el període de confinament, es va establir una nova freqüència en els contactes, en relació a una valoració de riscos personals, familiars i de salut i inclús vam actuar en algun cas amb suport a la pròpia llar. Vam prestar una especial atenció a la valoració de símptomes de salut que poguessin ser susceptibles de ser valorats com a covid-19 en aquest col·lectiu de risc.

Aquest seguiment el vam realitzar amb més de 500 persones, no només amb totes les persones treballadores del CET sinó també amb les usuàries dels nostres serveis d’inserció social, en un moment on érem l’únic referent a qui podien dirigir-se.

També es van gestionar baixes laborals preventives perquè les treballadores no veiessin perillar els seus ingressos.

Per últim, també es van promoure activitats online per mantenir el lligam amb el grup i fer front als riscos derivats d’un llarg període d’inactivitat.

145

Persones usuàries-trballadores del CET ateses

  • Potenciar un major creixement en els aspectes professionals dels/les usuaris/ies.
  • Fomentar l’apoderament i la major autonomia personal en els projectes vitals.
  • Integrar l’usuari/a en l’entorn social i cultural.
  • Acompanyar l’usuari/a en els seus processos vitals.
  • Vetllar per nivells màxims de qualitat de vida.

Activitat desenvolupada

  • 665 intervencions familiars
  • Grup de suport:2 sessions
  • 2 sessions informatives “Guia pràctica covid-19” elaborada per l’EIS
  • Prevenció de riscos laborals

EIS Formacio 1

  • 15 jugadors
  • Participació a la Lliga Catalana ACELL

EIS02

La pandèmia provoca l’anul·lació de diverses actuacions contractades i redueix a mínims l’activitat de la companyia que tot i així, prepara i fa assaigs online del nou espectacle musical Els tres porquets i el llop especulador que estrenarà finalment el 23 de desembre a l’Auditori Sant Martí de Barcelona:

IMG 8738b

L’accessibilitat cognitiva pretén fer un món més fàcil d’entendre per les persones amb dificultats de comprensió.

A Femarec treballem per adaptar tota la documentació en lectura fàcil perquè la informació l’entengui tothom.

Al 2020 es va crear un grup de validació, format per usuàries del CET amb el suport de l’Equip d’Intervenció Social. Les persones validadores són les encarregades de verificar el text, les imatges i el disseny per comprovar que l’informació s’entén.

Servei de Suport i Rehabilitació en Salut Mental

Des de fa més de 16 anys, dona servei a les persones treballadores del CET que conviuen amb problemes de salut mental i que poden manifestar dificultats derivades del seu trastorn que afecten la seva integració laboral i, per tant, el manteniment del lloc de treball.

Llegeix més →

Patologies diagnosticades als usuaris d’aquest dispositiu

Trastorns psicòtics 45%
Trastorns de l'estat d'ànim 24%
Trastorns de la personalitat 21%
Altres trastorns de conducta 9%
Trastorn obsessiu compulsiu 1%

Rang de disminució:
del 33 al 84%

Edat:
entre 24 i 58 anys

EIS_Mossos

Activitat realitzada, just abans de declarar-se la pandèmia de la COVID-19, amb la Unitat Canina dels Mossos d’Esquadra.

Té per objectiu potenciar les habilitats socials, la relació amb els demés i la participació activa dins la comunitat, de les persones amb trastorn mental així com l’atenció a les seves famílies.

Durant el 2020 s’ha posat especial atenció en potenciar estratègies i activitats per tal de fer front a la situació de crisi sanitària i de confinament provocades per la COVID-19

Activitat desenvolupada

  • Expressió plàstica
  • Expressió corporal
  • Relaxació
  • Anglès
  • Horticultura a L’Hortet de Femarec
  • Informàtica
  • Parlem-ne
  • Gestió del lleure
  • Activitat aquàtica
  • Assemblea de cap de setmana
  • Art-teràpia
  • Grup de dones
  • Taller de cuina
  • Fem Gestions
  • Programa de salut (control de pes, deshabituació tabàquica, xerrades,..)
  • Visites culturals (museus, exposicions,…)
  • Sortides culturals (teatre)
  • Participació en activitats col·lectives del barri de Sant Andreu (flashmob de sensibilització de la discapacitat durant el confinament)
  • Teleseguiment per a la detecció de casos de COVID-19 i derivació als recursos sanitaris petinents
  • Educació per la salut
  • Suport pel benestar físic i emocional; atenció periòdica telefònica a les persones usuàries i les seves famílies
  • Atenció telefònica a situacions de crisi i coordinació amb els recursos comunitaris i/o sanitaris més indicats
  • Teleactivitats (videotrobades i activitats ocupacionals en línia)

…….

La Fundació

Solidaritat responsable

L’objectiu de la Fundació és fomentar l’actitud solidària cap a altres institucions que vulguin comprometre’s amb l’mpuls i el finançament de mesures de lluita contra l’exclusió social.

La composen el Patronat, constituït per 26 empreses, els i les Ambaixadores i ambaixadors, persones populars del món cultural i esportiu i els i les persones Sòcies, que a nivell particular col·laboren de forma econòmica.

Llegeix més →

178.671,60 €

Total d’aportacions rebudes des de la Fundació

Projectes finançats amb aportacions de la Fundació en el 2020

 

Projectes

 

IMPORT €

SERVEI D’ENVELLIMENT SALUDABLE

21.440,59 €

SAO DISCAPACITATS

      95.376,03 € 

ESPAI DE LES FAMÍLIES 

21.440,59 € 

SERVEI DE SUPORT I REHABILITACIÓ EN SALUT MENTAL

          27.914,39 € 

POT-TEATRE            12.500,00 € 

……

Dades de l'entitat en el 2020

Dades referides a l'equip humà:

Treballadors/ores per departaments

Plantilla total 287 persones

Punt groc e1623823207845  Oficines i administració, 21

Punt blau01  CET, 187

Punt vermell01  DPCH, 79

Distribució de la plantilla del CET

Plantilla del CET 187 persones de les quals:

Punt groc e1623823207845  Amb discapacitat 76%

Punt blau01  Sense discapacitat 24%

Distribució de la plantilla per sexe

Punt groc e1623823207845  Dones 44%

Punt blau01  Homes 56%

Distribució per categories

Punt groc e1623823207845  Dones 127

Punt blau01  Homes 161

Dades econòmiques:

Ingressos:

Origen

Total ingressos: 9.066.282,16 €

Punt blau01 Prestació de serveis: 4.109.065,15,15 €
Punt blau02 Subvencions públiques: 4.713.638,87 €
Punt groc e1623823207845 Aportacions privades: 243.578,14 €

Per departaments

Vendes
i prestació de serveis
Subvencions
públiques
Aportacions privades
i altres
Punt blau01 CET* 3.373.496,50.- 1.249.798,54.- 61.596,85.-
Punt blau02 DPCH** 735.568,65.- 3.463.840,33.- 3.309,69.-
Punt groc e1623823207845 Fundació 178.671,60.-
Total 4.109.065,15.- 4.713.638,87.- 243.578,14.-

*Centre Especial de Treball    /     **Departament de Desenvolupament Personal i del Capital Humà

Despesa:

Destí

Total despesa: 9.309.620,93€

Punt lila01 Sous i salaris: 5.600.725,60 €
Punt groc e1623823207845 Infraestructures: 468.978,28 €
Punt carbassa01 Altres despeses d’explotació: 3.061.245,45 €
Punt vermell01  Despeses derivades de l’objecte social: 178.671,60 €

Per departaments

Sous i salaris Infraestructures Altres despeses d’explotació
Punt lila01 CET* 3.227.294,90.- 273.750,91.- 1.915.982,12.-
Punt groc e1623823207845 DPCH** 2.373.430,70.- 195.227,37.- 1.124.407,47.-
Punt vermell01 Fundació 178.671,60.-
Total 5.600.725,60.- 468.978,28.- 3.219.061,19.-

*Centre Especial de Treball    /     **Departament de Desenvolupament Personal i del Capital Humà

Política Ambiental

Producció energia fotovoltaica 42.567 kWh
Consum elèctric 288.431 kWh
La planta fotovoltaica ha estalviat l'emissió de 10,26TM de CO2
La Façana Verda ha eliminat una mitjana de 208Kg/m2 de CO2
Consum d'aigua 1.734 m3
Consum gasoil 25.696,91L
Incorporació d'un vehicle ECO
Els residus generats es recuperen a través d'empreses degudament autoritzades

Xarxes d’entitas a les quals pertany Femarec

Femarec es relaciona amb altres entitats del nostre àmbit d’actuació a través de diverses xarxes i associacions per tal de poder desenvolupar els nostres projectes i incidir amb més eficàcia en la societat.
Actualment pertanyem a les següents:

XarxesEntitats

……

Premi Femarec 2020

Lloc

Adreça

Torrent de l'Estadella, 46
08030 Barcelona
about2-img-12

Telèfon

93 415 94 17 / 93 284 64 69
about2-img-13

Email

femarec@femarec.cat
comercial@femarec.cat
Accessibilitat