Un projecte al servei de les persones i del medi ambient

Actualitat

Què són les TIC, TAC i TEP i com les utilitzem a la nostra entitat?

Què són les TIC, TAC i TEP i com les utilitzem a la nostra entitat?

Des de Femarec promovem en serveis i programes l’adquisició de competències digitals i informàtiques a tres nivells de coneixement: les TIC (Tecnologies de la Informació i les Comunicacions), les TAC (Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement) i, les TEP (Tecnologies per l’Empoderament i la Participació) disposant espais no només de coneixement sinó també de pràctica de manera continuada i progressiva. Però coneixes realment a què ens referim amb aquests acrònims?

Segur que no és la primera vegada que sentiu el terme #TIC, el seu significat és Tecnologies de la Informació i Comunicació. Engloba a qualsevol dispositiu de comunicació tecnològic que s’utilitzi per a la transmissió d’informació mitjançant dispositius tecnològics, que tenim a l’abast a les aules i/o, dispositius que són de les persones participants (tauletes, mòbils, ordinadors…) i/o, que poden disposar-ne a espais i equipaments públics (biblioteca, centres públics…). Treballar amb aquests tipus de dispositius tecnològics genera major motivació i millora el nivell de comunicació i, permet més autonomia, enriquint i complementant els programes formatius.

#TAC significa Tecnologies de l’Aprenentatge i Coneixement, podríem considerar-les com tots aquells recursos digitals que fomenten l’aprenentatge tant per a la persona formadora, que seleccionarà les eines digitals més adequades per al seu ús, com per l’alumne que rebrà tots els beneficis en el seu procés d’aprenentatge. Les TAC, doncs, permeten dissenyar projectes amb material digitalitzat, com presentacions dinàmiques, recursos audiovisuals i, exercicis virtuals, per poder, a través de les TIC, fer un aprenentatge de major impacte en les persones participants. Per tant, són recursos pensats per un ús accessible per part del i la participant, que respecti el seu ritme d’aprenentatge i per poder fer-ne ús també des de qualsevol indret. Un senzill exemple de TAC a l’aula és la presentació d’un contingut en forma de diapositives Powerpoint o una proposta de treball en Word.

Coneguem ara el concepte de #TEP o Tecnologies per a l’Empoderament i la Participació. Les TEP recullen una de les grans possibilitats de la web 2.0. És la d’interactuar i crear contingut propi. Amb les TEP fomentem una major participació i comunicació dels i les participants, aconseguint que les persones participants generin opinió, a través de les TIC, ja sigui fent debats, pujada d’arxius d’informació de temes d’interès comú, un canal segur per donar la seva opinió de forma assertiva, fer visibles causes i campanyes de col·laboració entre les persones participants, a més d’altres propostes. L’objectiu ha de ser el d’assolir un aprenentatge col·laboratiu, comprendre la realitat de l’exposat i formar una postura clara sobre la qüestió posada sobre la taula. Exemples de TEP serien la creació d’un blog d’aula, creació d’un canal de YouTube amb el qual aprendre mentre es potencia la destresa audiovisual, etc. És a dir, l’aprofitament dins de l’aula de les noves vies d’opinió i generació de contingut que ofereix internet.

Des de l’aparició de les TIC, TAC, i TEP hem aconseguit potenciar la competència crítica, la responsabilitat de l’ús del digital, l’aprofitament dels nous recursos tecnològics per a l’aprenentatge, el desenvolupament de la destresa digital, la cooperació i la participació.

Accessibilitat