Què són i perquè serveixen els certificats d’identitat digital?
Aquests dies s’ha parlat molt dels certificats d’identitat digital, però que són? Bàsicament, es tracta d’un document digital que conté, entre una altra informació, les dades identificatives personals. Permet identificar-se en internet i intercanviar informació amb altres persones amb la garantia que només el titular pot accedir a ella.
A Catalunya existeix l‘IdCAT, el certificat d’identitat digital que facilita tràmits i gestions amb diverses administracions públiques com ajuntaments i la pròpia Generalitat. L’idCAT es pot demanar des de casa omplint una sol·licitud online, i es pot descarregar en qualsevol dispositiu un cop s’ha obtingut. Tot i que la validació de la identitat de la persona usuària s’ha de realitzar presencialment en alguna de les entitats homologades de registre IdCat, que són les encarregades de comprobar la veracitat de les dades que apareixen en la sol·licitud del certificat.
Per a què serveix el certificat IdCat? Aquest certificat d’identitat permet fer diversos tràmits online i de forma segura amb l’administració pública, com per exemple:
- Signar documents amb garanties de confidencialitat.
- Obtenir l’informe de Vida Laboral de la Seguretat Social.
- Obtenir el certificat d’antecedents penals del Ministeri de Justícia.
- Presentar la declaració de la Renda a l’Agència Tributària (AEAT)
- Accedir a diverses carpetes Ciutadanes
I la darrera setmana, es van presentar les novetats del Ceres, certificat que emet la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, permet “autentificar i garantir la confidencialitat de les comunicacions entre ciutadans, empreses i altres institucions i administracions públiques. L’obtenció del certificat és gratuïta, tot i que la realització del tràmit totalment online té un cost de 2,99 euros + impostos en concepte de “videoidentificació”, que és el pas que s’ha afegit ara per evitar desplaçar-se per fer la verificación de dades. Aquest pas però de moment només està disponible per a usuaris amb DNI majors de 18 anys.
Per a què serveix el certificat Ceres? Aquest certificat electrònic ciutadà permet fer diversos tràmits online i de forma segura amb l’administració pública i entitats privades, com per exemple:
- La presentació i liquidació d’impostos, recursos i reclamacions.
- Complimentar dades del cens de població i habitatge.
- La consulta i inscripció al padró municipal i consultar també l’assignació de col·legis electorals.
- La consulta de multes de trànsit.
- Consulta i tràmit per a la sol·licitud de subvencions.
- Actuacions comunicades amb les administracions públiques, com per exemple donar d’alta un treballador de la llar a la Seguretat Social.
- La firma electrònica de documents i formularis oficials.
- O apuntar-se al Curs de l’Escola de Gravat i Disseny Gràfic que s’ofereix.
Font: Virgínia Arqué Nueno – CCMA.CAT