Les persones amb discapacitat intel·lectual reclamen per Sant Jordi el seu dret a la lectura
Dincat, representant del sector de la discapacitat intel·lectual a Catalunya, fa una crida a l’administració pública, així com a tot el sector cultural del territori, per recordar la importància de fomentar l’accessibilitat cognitiva, adaptant els llibres i textos per tal que tothom els pugui entendre i, així, poder gaudir d’una diada de Sant Jordi més inclusiva.
La federació explica que són milers les persones que veuen vulnerat el seu dret a la cultura i a la informació, en no poder entendre la major part dels llibres i documents. Per això, reclama que s’impulsi la lectura fàcil (LF), un mètode de creació, adaptació i validació de documents perquè siguin més fàcils de llegir i entendre. En concret, el sector demana que s’escriguin més llibres en LF i que les editorials prenguin consciència d’aquesta necessitat, apostant per l’edició i publicació de llibres en aquest format.
Dincat, destaca, també, la importància que les editorials publiquin més llibres adaptats en lectura fàcil, per tal que les biblioteques públiques de Catalunya puguin tenir a disposició més llibres en aquest format, ja que actualment només representen el 0,45% del total. Un percentatge molt baix tenint en compte que, segons dades de l’Associació de Lectura Fàcil, el 30% de la població al territori té problemes de comprensió lectora i, per tant, es podrien beneficiar d’aquest tipus de llibres i textos adaptats.
Una altra problemàtica amb què es troben les persones amb discapacitat intel·lectual és que moltes vegades es veuen obligades a llegir llibres o contes infantils o clàssics de la literatura, per la manca de publicacions de les novel·les més actuals en Lectura Fàcil. Aquest fet demostra, una vegada més, el desconeixement entorn el col·lectiu, en no tenir en compte que les persones adultes amb discapacitat intel·lectual volen gaudir de novel·les d’actualitat i d’acord amb la seva edat.
D’altra banda, Dincat aposta per l’impuls de més Clubs de Lectura Fàcil. Actualment, n’existeixen a Catalunya 179, dels quals 34 estan especialitzats en persones amb discapacitat intel·lectual. En aquest sentit, cal destacar que, si bé des del 2017 fins ara els clubs de lectura fàcil han augmentat en un 32%, els que són especialitzats en PDID només ho han fet en un 21%. Aquests Clubs són una eina per a l’aprenentatge i la pràctica de la llengua. De fet, l’any 2017, la Diputació de Barcelona va realitzar un estudi sobre el seu impacte que assenyala que la participació dels usuaris es tradueix en un increment del 54% del seu hàbit lector i en una millora de gairebé un 20% de les seves competències lingüístiques.
Per últim, el sector aprofita per reivindicar informació clara, de fàcil comprensió i accessible, recordant que aquesta problemàtica es trasllada en tots els àmbits socials, polítics i administratius i que, a part dels llibres, també haurien d’estar en lectura fàcil els documents oficials, els formularis, les webs, les lleis o les receptes mèdiques, entre d’altres.