Un projecte al servei de les persones i del medi ambient

Actualitat

Què suposarà el traspàs de la gestió de l’Ingrés Mínim Vital a la Generalitat?

Què suposarà el traspàs de la gestió de l’Ingrés Mínim Vital a la Generalitat?

Aquesta setmana el Govern ha traspassat la gestió de l’Ingrés Mínim Vital (IMV) a la Generalitat, una demanda històrica que reclamaven les entitats socials per reduir els tràmits i la càrrega burocràtica per demanar ajudes socials.

L’Ingrés Mínim Vital (IMV) és una prestació de la Seguretat Social que es va crear el 2020 perquè les persones en risc d’exclusió social o en situació de pobresa puguin cobrir les seves necessitats bàsiques.

Les persones que no tenen cap ingrés poden sol·licitar dues ajudes: L’Ingrés Mínim Vital (IMV) que fins ara gestionava l’Estat i la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) de la Generalitat.

A Catalunya hi ha 713.000 persones que viuen en situació de pobresa extrema. D’aquestes, 154.063 persones han rebut la Renda Garantida de Ciutadania, una prestació complementària a l’Ingrés Mínim Vital que han rebut 196.620 persones. Només 12.000 persones han accedit a les dues prestacions, és a dir tan sols un 3% de la població en risc d’exclusió social segons dades de la Conselleria de Drets Socials de la Generalitat.

Per a un adult sol, l’ajuda estatal arriba fins als 604 euros mensuals, mentre que la catalana fixa l’ajuda fins a arribar als 756, uns llindars que varien en funció de la casuística de cada família. Des de les entitats socials es demana unificar criteris, però de moment les dues prestacions es regiran per normatives diferents, per la legislació espanyola i la catalana. Amb tot, però, la Generalitat, creu que si l’IMV arriba a més persones, es reduiran els imports de les ajudes de la RGC i amb aquest “estalvi” podran fer arribar la prestació a altres col·lectius.

Des de la Federació d’Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS) insisteixen en què el problema és que les ajudes no arriben a qui les necessita. Sira Vilardell, membre de la Junta Directiva d’ECAS, en declaracions a El Periódico explica que les ajudes estan molt fragmentades i cadascuna té uns criteris diferents i s’han de demanar en llocs diferents: “És tan complex que pel camí es perden moltes persones”, assenyala.

Una finestreta única per simplificar els tràmits

La Generalitat s’ha compromès a implementar una finestreta única en els pròxims nou mesos per simplificar els tràmits, una altra de les peticions de les entitats socials. Des de les oficines del Servei d’Ocupació de Catalunya es podran sol·licitar les dues prestacions l’IMV i la Renda Garantida de Ciutadania (RGC).

Des de la Taula del Tercer Sector, també celebren el traspàs, però lamenten que arribi tard. Amb tot, però creuen que serà una oportunitat perquè més persones puguin accedir als dos ajuts.

El conseller Carles Campuzano també s’ha compromès a reduir el temps d’espera per rebre l’IMV i que passi de quatre mesos i mig a dos, encara que des de les entitats socials creuen que és massa temps per donar resposta a una necessitat d’urgència.

Accessibilitat